Adrenal Sindrom Keletihan - Apa Membantu, Apa yang tidak Adakah

Adrenal Sindrom Keletihan - Apa Membantu, Apa yang tidak Adakah

Pada tahun 1998, istilah "keletihan adrenal" dicipta oleh Dr James L. Wilson untuk menunjukkan gejala fungsi adrenal rendah yang berkaitan dengan tekanan kronik dan sebab-sebab lain. Tujuan kelenjar adrenal adalah untuk mengawal tindak balas badan terhadap tekanan dengan menghasilkan hormon seperti adrenalin, kortisol, estrogen dan testosteron yang diperlukan untuk beberapa fungsi penting.

Walau bagaimanapun, apabila kita mengalami tekanan kronik, seperti yang disebabkan oleh gaya hidup moden dan pemakanan yang buruk, ia menyebabkan adrenal ke dgn kelebihan hormon sebagai tindak balas, dan akhirnya haus dari keletihan.

Jika anda sering mengalami keletihan tanpa sebab, berasa letih pada waktu pagi, mengidamkan makanan ringan bergula atau kafein untuk mengekalkan tahap tenaga anda atau merasa tertekan dan umumnya berlari ke bawah, anda mungkin mengalami keletihan adrenal. Ia juga boleh menyebabkan gangguan menengah, seperti obesiti dan alahan.

Ia mungkin tidak praktikal untuk benar-benar mengubah gaya hidup anda dalam sekelip mata, tetapi terdapat beberapa batang yang boleh dilaksanakan dengan cepat untuk merawat berkesan sindrom ini dan mencegah daripada menjadi lebih teruk. Berikut adalah beberapa perkara yang membantu:

1. Makan makanan yang sihat

Ini adalah tidak misteri. Ia adalah satu fakta yang diketahui bahawa gaya hidup moden dan tabiat makan yang tidak boleh menyokong keperluan badan kita dan sebahagian besarnya bertanggungjawab menyebabkan sindrom seperti ini. Walau bagaimanapun, membuat pilihan yang lebih baik boleh menjadi semudah beralih kepada tinggi serat atau roti pelbagai bijirin, bukan roti putih dan makan lebih banyak sayur-sayuran dan makanan mentah bukan yang diproses. Dan tidak, sos tomato tidak dikira sebagai sayur.

Membuang kola, kafein dan minuman tenaga boleh membantu kerana ini boleh menekankan adrenal ke dalam mengepam keluar jumlah yang lebih besar hormon dan penggunaan terlalu banyak daripada mereka mungkin juga menjadi penyebab sindrom ini.

2. Tambahan diet anda

Ia juga adalah satu fakta yang diketahui bahawa pertanian perindustrian dan penternakan telah menyebabkan jumlah hujan kemerosotan dalam kualiti hasil yang sampai meja kami. Walaupun ia adalah produk segar, ia tidak boleh menyediakan anda dengan jumlah nutrien yang anda perlukan untuk melawan kesan pencemaran dan gaya hidup moden.

Diet anda dengan vitamin seperti B-kompleks, Vitamin E dan C, dan dengan lemak sihat yang kaya dengan omega-3 dan omega-6 asid lemak boleh meningkatkan imuniti, melawan alahan dan membantu badan anda menangani lebih baik dengan kesan-kesan tekanan.

3. Gunakan ubat-ubat herba

Beberapa herba seperti berketayap, Rhodiola, Ashwagandha, Maca dan Ginseng dapat bertindak sebagai agen menenangkan dan adaptogens, membantu badan menyesuaikan diri dengan lebih baik untuk kesan-kesan tekanan. Kebanyakan perlu digunakan dengan kerap, dalam tempoh masa untuk menunjukkan kesan yang baik, tetapi mereka sentiasa boleh digunakan di bawah penyeliaan seorang pengamal herba atau perubatan.

4. Dapatkan senaman

Apa-apa bentuk senaman boleh membantu mengurangkan tahap tekanan dengan menghasilkan endorfin dan bahan kimia yang meningkatkan imuniti. Sesetengah jenis terutama bermanfaat untuk merawat tekanan kronik adalah yoga, qigong dan seni mempertahankan diri seperti tai chi, yang mengawal dan aliran tenaga keseimbangan seluruh badan.

Walaupun cara terbaik untuk menangani keletihan adrenal adalah untuk mengelakkan ia, membuat perubahan dalam gaya hidup anda menggunakan langkah-langkah di atas boleh mengurangkan dan mengurangkan kerosakan yang disebabkan oleh tekanan supaya anda boleh mendapatkan hidup anda dan kembali kesihatan anda di landasan yang betul lagi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar